Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Czy budowa metra musi oznaczać rozkopanie miasta?

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
15-11-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Czy budowa metra musi oznaczać rozkopanie miasta?
Fot. Witold Urbanowicz
Rozkręcająca się budowa II linii metra powoduje spore utrudnienia dla warszawiaków – zwłaszcza przejeżdżających przez rejon Dworca Wileńskiego. Czy rozkopywanie miasta jest konieczne?

Choć warszawskie tunele są już drążone metodą górniczą za pomocą szybszych, nowoczesnych i zmechanizowanych tarcz TBM, stacje budowane są metodą odkrywkową (cut & cover), która wiąże się ze sporymi utrudnieniami. – To system uniwersalny, powszechnie stosowany przy budowie stacji. Jest tańszy – przekonuje profesor Sebastiano Pelizza z Politechniki w Turynie, wybitny specjalista w dziedzinie budowy tuneli. Praktyka zdaje się potwierdzać te słowa. Rozkopywania ulic nie ustrzegł się ani Budapeszt przy budowanej obecnie linii metra M4, ani Londyn przy niezwykle kosztownym Crossrail (rodzaj szybkiego metra regionalnego).

 

Utrudnienia na powierzchni nie stanowią wystarczającego powodu dla stosowania innych metod prowadzenia prac. – Są stacje budowane całkowicie pod ziemią, ale kosztują one bardzo dużo. Stosuje się je kiedy metro musi być głęboko, np. z powodów geologicznych. Przykładowo w Petersburgu stacje znajdują się na głębokości 80 m pod powierzchnią, gdyż powyżej jest kiepski grunt – mówi Pellizza. Jak dodaje, metoda górnicza – z powodu licznych obiektów archeologicznych pod powierzchnią – stosowana jest też w Rzymie.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Metro na Wolę: Górczewską zamkną wieczorem 25 listopada

Intermodal i logistyka

Metro na Wolę: Górczewską zamkną wieczorem 25 listopada

Witold Urbanowicz 22 listopada 2016

Metro na Chrzanowie oszczędnie. Co to oznacza?

Intermodal i logistyka

Metro na Chrzanowie oszczędnie. Co to oznacza?

Witold Urbanowicz 02 listopada 2016

Metro: Powstaną ogromne podziemne „zajezdnie”. Co z Morami?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Metro na Wolę: Górczewską zamkną wieczorem 25 listopada

Intermodal i logistyka

Metro na Wolę: Górczewską zamkną wieczorem 25 listopada

Witold Urbanowicz 22 listopada 2016

Metro na Chrzanowie oszczędnie. Co to oznacza?

Intermodal i logistyka

Metro na Chrzanowie oszczędnie. Co to oznacza?

Witold Urbanowicz 02 listopada 2016

Metro: Powstaną ogromne podziemne „zajezdnie”. Co z Morami?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5